Nákup cyklistické obuvi a bezklipsových pedálů je záležitost, která přímo souvisí se správným přišroubováním cyklistických bloků k botám. Je třeba si uvědomit, že nesprávná montáž cyklistických bloků může mít za následek bolesti kolen, problémy s kyčlemi a kotníky.

Poradíme, jaké bloky do cyklistické obuvi vybrat a jak je správně nainstalovat.


Které bloky cyklistické obuvi byste si měli vybrat?


Cyklistické bloky by měly být kompatibilní s cyklistickou obuví. Jsou vždy součástí sady s bezklipsovými pedály. Při výběru, zda se jedná o cyklistické boty nebo pedály, byste proto měli brát ohled na padnutí obou.

Výrobci poskytují pedály bez klipů se zarážkami, které jsou kompatibilní s jejich řadou cyklistických bot. Bloky na kolo lze zakoupit i samostatně.

Každá značka, která nabízí bezklipsové pedály, nabízí také cyklistické bloky, které jsou jim věnovány. V závislosti na zvoleném výrobci mohou mít takové bloky různé stupně vůle, a tedy i různé barvy. Při výběru tvárnic by však neměla být zohledněna jejich barva z hlediska estetiky, ale její parametry uvedené ve specifikaci produktu.

Barva bot pro cyklistické boty a stupně pracovní vůle

Jak již bylo zmíněno, cyklistické bloky se mohou lišit barvou a tím i stupněm pojezdové vůle. Může to být mj. nulová vůle, dvoustupňová, čtyřstupňová nebo šestistupňová. Specialisté doporučují použití bloků, které poskytují pracovní vůli.

Žádná pracovní vůle – vyhrazeno profesionálům, kteří provedou profesionální montáž na kolo. Pokud je správně nesedí, může to způsobit přepětí a bolest v kolenou, protože rotační kapacita kolena je během cyklu šlapání narušena. Za jednu hodinu jízdy na kole vykoná cyklista tisíce flexních a extenzních pohybů doprovázených rotací.

Kdykoli jezdíte na kole, vaše pata provádí minimální rotaci – dovnitř a ven. Proto se pro amatéry a větší jízdní komfort doporučuje volit cyklistické bloky, které mají určitý stupeň pracovní vůle. Pro lidi s problémy s koleny se doporučuje zvolit větší pracovní vůli.

Cyklistické bloky se vybírají také podle zamýšleného použití - jiné budou pro silniční boty a jiné pro MTB boty. Níže uvádíme dva oblíbené modely cyklobloků.


MTB BLOKY


Špunty Shimano SH51 pro cyklistické boty

Bloki rowerowe - shimano sh51

Kopačky Shimano SM-SH51 jsou vyrobeny z odolné černé oceli. Míra boční vůle u tohoto modelu je +/- 2 stupně.

Špunty umožňují jednosměrné uvolnění boty. Uvolňují se při tlačení paty do strany. Montují se pomocí dvou šroubů. Vhodné pro většinu pedálů Shimano bez klipsu - turistické i MTB. Jsou kompatibilní s Click'R.

Bloky Shimano SM-SH56 pro cyklistické boty

Shimano SH56 jsou vyrobeny z odolné oceli ve stříbrné barvě. Hlavním rozdílem mezi botkami Shimano SH51 a SH56 je způsob jejich uvolnění. Shimano SH56 nabízí možnost vícesměrného uvolnění boty. Obuv lze uvolnit z pedálů, a to nejen pohybem paty ven, ale i jinými směry. Boční vůle tohoto modelu je +/- 4 stupně.

Montáž pomocí dvou šroubů. Kompatibilní s většinou modelů pedálů Shimano bez klipu a systémem Shimano SPD. SH56 jsou bloky doporučené pro začínající uživatele.

Bloki rowerowe - jaki but do jakich bloków ?

MTB boty - mají většinou 4 otvory umístěné vedle sebe.


Bloky na cyklistické boty


Silniční bloky Shimano SM-SH10 (červená) nebo SM-SH11 (žlutá), nebo možná SM-SH12 (modrá) co si vybrat?

Bloki szosowe różnice. Różny koloro inny zakres luzu

Standardní silniční bloky, které vždy dostaneme se silničními pedály Shimano, jsou žluté, tedy s největší pracovní vůlí / rozsahem pohybu nohy +/- 3 stupně (celkem 6°). Doporučujeme všem a amatérům, kteří začínají svou jízdu v botách na zapínání i soutěžícím.

Další dvě barvy jsou věnovány pokročilým cyklistům, kteří vědí, co je bikefitting. Modré bloky jsou dvoustupňové s vůlí chodu +/- 1 stupeň (celkem 2 °) a červené bloky nemají vůli chodu.

Bloki rowerowe - jaki but do jakich bloków


Jak správně umístit špunty v cyklistické obuvi?


Správné umístění bloků v cyklistické obuvi vyžaduje, aby tento prvek koreloval ve třech rovinách:

  • nastavení předního zadního cyklistického bloku,
  • nastavení offsetu cyklovacího bloku vzhledem k ramenu kliky,
  • nastavení rotace patního bloku.

Nejlepší je pořídit si šablonu pro nastavení bloků, která vám umožní profesionálně nastavit bloky v krátkém čase

Jak ustawić bloki - szablon ustawiania bloków


Jak nastavit před-zadní cyklistický blok?


Umístění bloku kola by mělo začínat od přední a zadní roviny. Toto nastavení by mělo být kompatibilní s anatomií nohy.

Prvním krokem je nalezení kostního výběžku, který leží mezi metatarzální kostí a proximální kostí falanga. Běžně se tomu říká halux nebo palec na noze. K tomu, abyste ucítili takové vystupování kostí, potřebujete pouze dva palce nebo ukazováčky. Po jeho nalezení označte perem nebo fixem svislou stopu na jeho místě.

Poté se páskou přilepí malý kousek srolované izolační pásky na nohu - v místě, kde jste ji předtím označili propiskou. Poté si navlékněte ponožku a nohu nasaďte do cyklistické boty, protože blok se má připevnit.

Po vložení nohy do cyklistické boty snadno ucítíte srolovanou roli pásky skrz její materiál. V této oblasti nalepte přes botu kus elektrické pásky. Na něm si pak označte místo, kde cítíte srolovanou roli pásky. Takto je označen metatarzofalangeální kloub.

Výrobci označují střed každého bloku. Obvykle je to ostrá svislá čára. U typických MTB zarážek je střed zarážky považován za přesně ve středu otvorů pro šrouby s vnitřním šestihranem. Střed bloku by však neměl být umístěn přímo v určeném průběhu metatarzofalangeálního kloubu, přibližně 8-10 mm dozadu (směrem k patě), tedy v oblasti plantární fascie.

Jak ustawić bloki rowerowe ? - Ustawianie względem stopy i punktu wypukłości kostnej


Jak nastavím odsazení cyklovacího bloku vzhledem k ramenu kliky?


Dalším krokem je nastavení odsazení bloku vzhledem k ramenu kliky. V tomto případě výrobci většinou nechávají malý manévrovací prostor. Takový blok lze posunout do stran cca 3-4 mm. Zpočátku se doporučuje nastavit offset na nulu (uprostřed).

Cílovou polohu bloku v tomto rozsahu je nejlepší nastavit za jízdy. Všimněte si, že vaše koleno při šlapání neuniká v žádném směru. V případě úniku dovnitř (na pažbu) přesuňte blok ven (přibližte botu k rameni pažby). Na druhou stranu, pokud kolena vybíhají ven (od pažby), doporučuje se posunout blok dovnitř (odsunout botu od ramene pažby).


Jak nastavit cyklistický blok a rotaci patního bloku


Poslední věcí, kterou je třeba nastavit, je rotace patního bloku dovnitř nebo ven. V tomto případě si výrobci bloků nechali mnohem více prostoru pro manévrování. Tato regulace je mimořádně důležitá z hlediska zajištění dostatečné bezpečnosti práce kolenního kloubu.

V tomto případě mohou být užitečné speciální šablony uspořádání bloků. Jde o stojan vybavený síťkou, díky které je možné přesně určit rotaci v botě. Jak takovou šablonu použít? Blok s botou připevněte na místo vyznačené na šabloně. Doporučuje se umístit chodidlo tak, aby bylo prsty jemně ven, s patou dovnitř.

Doma můžete využít hranu stolu nebo židle. Umístěte zarážku svisle k okraji, držte ji na místě a poté otočte patu do požadované polohy. To může být o něco obtížnější než použití speciální šablony.

Jak zkontroluji, zda je rotace správně nastavena? Při jízdě na kole byste neměli pociťovat žádné napětí nebo přetížení v oblasti kolenního kloubu. Správná rotace umožňuje chodidlu volný pohyb.


Montáž zarážek do cyklistických bot – na co ještě nezapomenout?


Po vyrovnání zarážek v cyklistické obuvi do tří výše popsaných rovin utáhněte šrouby. Než se tak ale stane, doporučuje se šrouby promazat a následně dotáhnout. Přeskočení tohoto kroku může mít za následek jejich pozdější odšroubování. Kromě toho se doporučuje postupné šroubování. Oba šrouby zašroubujte symetricky - otočte levý šroub, otočte pravý šroub atd. U bloků s více než jedním šroubem (např. 4) se doporučuje provést sekvenci utahování křížem.

Po první jízdě na kole zkontrolujte, zda se při šlapání neuvolnily šrouby. Je také dobré čas od času pravidelně kontrolovat, zda jsou stále dotažené. Vyplatí se vozit s sebou i šikovný klíč, který, pokud se šroub za jízdy povolí, umožní kdykoliv jeho dotažení.

Pokud zaznamenáte bolest kolene, doporučuje se ověřit, zda jsou zarážky správně umístěny. Někdy to může být způsobeno i nesprávným nastavením sedla. Po zakoupení nových bot a pedálů a instalaci zarážek se může vaše jezdecká pozice mírně změnit, což může také vyžadovat úpravu výšky sedla.

Nemělo by se zapomínat ani na to, že zarážky bezklipsových pedálů se používáním opotřebovávají. Některé pomaleji, některé rychleji, ale každý model se opotřebuje. Proto je důležité vyměnit staré bloky za nové. Opotřebení se projevuje mimo jiné v problémy se zapojováním nebo odpojováním, náhodné odpojení a kývání nohy na místě.


Nyní víte, co hledat, abyste správně nainstalovali zarážky pro vaše cyklistické boty. Dodržování těchto pravidel vám umožní užít si jízdu na kole a vyhnout se nepříjemným bolestem v kolenou.

Bloki rowerowe - jak poprawnie ustawić - dokręcanie



přidat komentář

Pole označená (*) jsou povinná Údaje poskytnuté ve výše uvedeném formuláři budou zpracovány v souladu s naším ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ.