STvZO pochází ze Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung víte co to je?

STvZO - co to je a proč je tak důležité při cyklovýletu do Německa

Se zkratkou STvZO se setkají lidé plánující cyklovýlet do Německa nebo zájemci o místní dopravní předpisy. Je to také nesmírně důležité pro všechny lidi, kteří denně žijí v Německu. Zajímavé je, že tuto zkratku najdeme i na obalech osvětlení na kolo dostupné v polských obchodech. Co to znamená a proč nabývá na významu při našem cyklistickém výletu přes západní hranici?

STvZO - co to je?

STvZO znamená Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung. Jedná se o německé nařízení, které upravuje pravidla pro vpouštění vozidel do silničního provozu. Jeho evidence obsahuje informace o všech běžných typech vozidel používaných v silničním provozu, včetně jízdních kol. Přizpůsobení osvětlení jízdních kol ustanovením STvZO je základem pro pohyb na dvou kolech v Německu a zárukou zvýšené bezpečnosti cyklistů a ostatních účastníků silničního provozu. Nedodržení těchto požadavků může mít za následek nepříjemné následky a vysoké finanční sankce. Poslední změny německých předpisů ohledně nutné výbavy jízdních kol proběhly v dubnu 2020, proto stojí za to se s nimi seznámit.

LEZYNE EBIKE POWER HB STVZO - jeden z nejvýkonnějších modelů dostupných na trhu s certifikátem STvZO 290/550 lumenů

Základní ustanovení STvZO ohledně osvětlení jízdních kol

Za zmínku stojí, že Německo definuje možný typ osvětlení jízdního kola a způsob jeho montáže nejpodrobněji a nejpřesněji v Evropě. To znamená, že v tamní legislativě není prostor ani pro malé úpravy. Před plánovanou cestou do Německa se vyplatí tyto předpisy pozorně přečíst a ověřit si, zda je osvětlení našeho jízdního kola splňuje. Pokud ne, musíme je odpovídajícím způsobem upravit.

Podle předpisů STvZO musí být přední a zadní cyklosvítilny napájeny generátorem 6V/3W. Tento požadavek se nevztahuje pouze na závodní kola vážící méně než 11 kilogramů, musí však mít svítilny napájené baterií nebo bateriemi. Kromě toho je nepřijatelné používat po setmění blikající světla, která jsou povolena pouze za denních jízdních podmínek. Jde o změnu oproti polským předpisům, které povolují blikat cyklistickými světly i v noci. V Německu musí být napevno bílé přední světlo i červené zadní světlo. Dalším požadavkem je udržovat svítilny čisté a pevně připevněné ke kolu. Předpisy STvZO také jasně upravují uspořádání osvětlení. Paprsek světla by v žádném případě neměl oslňovat ostatní účastníky silničního provozu, proto by svítilny STvZO měly mít t. zv odříznout.

Maximální výkon bílého předního světla je nyní 205 lumenů (350 lumenů podle starých měřících norem). Informace o výkonu naleznete na obalu výrobce, který často informuje o souladu modelu s předpisy STvZO. V případě zadního světla je důležité jej namontovat nejvýše 60 centimetrů a ne níže než 25 centimetrů nad povrch vozovky, nelze jej tedy namontovat např. na přilbu cyklisty. Kromě toho osvětlení používané v Německu musí mít vyhrazené schválení STvZO.

Povinné osvětlení jízdního kola - shrnutí

Za zmínku v pár větách stojí všechny potřebné prvky osvětlení jízdních kol, které jsou v Německu vyžadovány předpisem STvZO. K povinné výbavě patří:

reflexní bílá lampa na přední straně (jeden kus);

reflexní bílé nebo žluté lampy na paprskech nebo reflexní pruhy na boku pneumatik (minimálně dva kusy);

žluté reflexní lampy na pedálech (dva kusy);

červené světlo na zadní straně kola (jeden kus).

Porovnání lampy STvZO se standardním modelem

Stojí za to zkontrolovat, jak se lampy STvZO liší od standardních modelů. Zajímavé závěry lze vyvodit z níže uvedené grafiky, kde první vizualizace ukazuje šachtu světla dopadajícího v souladu s požadavky těchto předpisů. Na dalších dvou snímcích je jinak padající světlo na kolo, které najdeme u levnějších modelů a ve svítilnách bez schválení STvZO. Druhý obrázek ukazuje tradiční světlo na kolo a třetí obrázek ukazuje tradiční světlo na kolo se špatným nastavením. To je důvod, proč nejsou schváleny pro použití v Německu.

stvzo bike lights

Zdroj: http://www.light-test.info/pl/faq-pl/87-stvzo-lampki-przepisy (přístup 15. února 2022).

Výše uvedený graf ukazuje konkrétní vztah u svítidel se schválením STvZO. Musí zajistit minimální osvětlení prostoru 10 metrů před jízdním kolem s minimálním výkonem 10 lumenů na m2. Takové nastavení světla zároveň zabraňuje oslňování ostatních účastníků silničního provozu, což zvyšuje jejich bezpečnost. Navíc v Polsku můžete používat selektivní žlutá světla, což je v Německu zakázáno.

Lze v Německu používat jiná světla na jízdní kola?

V současné době nelze v Německu používat cyklistické osvětlení, které neodpovídá ustanovením předpisu STvZO a nemá vyhrazenou homologaci. Jízda bez řádného osvětlení zvyšuje nepohodlí a snižuje bezpečnost účastníků silničního provozu a může být také základem pro pokutování a vysoké pokuty v případě policejní kontroly. Tyto předpisy platí jak pro pohyb po cyklistických stezkách, parcích a ulicích otevřených automobilové dopravě.

Jaké postihy a důsledky nás čekají za nesprávné osvětlení jízdních kol v Německu?

Podle ustanovení STvZO jsou v Německu pokuty za to, že nemají řádné osvětlení kola. Jejich výše se pohybuje od desítek do několika stovek eur v závislosti na tom, kolik nedostatků bude odhaleno při policejní kontrole a zda nedostatečné osvětlení bylo příčinou možné nehody nebo ohrožení vozovky. Proto nesmíte podcenit ustanovení STvZO a před cestou do Německa pečlivě zkontrolovat technický stav kola a provést potřebné korekce týkající se osvětlení.

Pokuty lze samozřejmě v Německu udělit i v jiných situacích. Cyklisté by si měli dávat pozor na jízdu na červenou, telefonování při jízdě na mobilním telefonu nebo používání blikajícího světla po setmění. Za všechny tyto přestupky hrozí pokuty od několika desítek do více než sto eur, což může cyklistovi výrazně snížit rozpočet. Jezdit špatně nebo nejezdit po vyznačených cyklostezkách se také příliš nevyplácí.

Vlastnosti dobrého osvětlení jízdního kola

Dobré osvětlení jízdního kola je takové, které zvyšuje bezpečnost a komfort jízdy na cyklistovi i bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu. Měl by umožňovat pohodlnou jízdu v noci a být odolný vůči mechanickému poškození a povětrnostním vlivům. Vybírejte proto pouze modely od renomovaných výrobců, kteří zaručují splnění přísných bezpečnostních požadavků a také výrobu kvalitního cyklistického vybavení.

Cena dobrého osvětlení se může vyšplhat až na několik stovek zlotých, ale na zdraví a bezpečnosti bychom neměli šetřit. Pokud kupujeme levné lampy, mohou být nespolehlivé a budeme je muset rychle vyměnit. Dražší modely lze s úspěchem používat řadu let, díky čemuž se nákup rozloží do let. V současné době najdeme v Polsku na obalech světel na jízdní kola vyhrazená označení. Mezi nimi nechybí ani schválení STvZO, díky kterému lze osvětlení úspěšně využívat i za naší západní hranicí. Pokud jedeme do Německa na výlet na kole, vyplatí se vybavit se předem takovými modely, které nám v budoucnu umožní vyhnout se nepříjemnostem a finančním následkům. Díky tomu se postaráme i o vaši bezpečnost.

STvZO chrání cyklisty

Poslední úpravy předpisu STvZO z 28. dubna 2020 se zastaly cyklistů. Nákladní a dodávkové vozy nad 3,5 tuny se v zastavěných oblastech podle nejnovějších předpisů nesmí otáčet rychlostí vyšší než 10 km/h. Toto ustanovení zvyšuje bezpečnost cyklistů při takovém manévru. Kromě toho mohou jet dva cyklisté vedle sebe (ne nutně za sebou), pokud to nepřekáží silničnímu provozu. Všichni řidiči předjíždějící cyklisty musí dodržovat minimální vzdálenost 1,5 metru v zastavěných oblastech a minimálně 2 metry mimo zastavěné oblasti. Všechny tyto úpravy byly zavedeny za účelem zvýšení komfortu jízdy na kole v Německu, proto se vyplatí na ně pamatovat při vaší cestě. STvZO jsou v konečném důsledku nejen povinnosti, ale i práva pro účastníky silničního provozu včetně cyklistů.

Osvětlení jízdních kol se STvZO

Osvětlení kol se STvZO - celá nabídka -->

přidat komentář

Pole označená (*) jsou povinná Údaje poskytnuté ve výše uvedeném formuláři budou zpracovány v souladu s naším ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ.