Věčné dilema každého cyklisty. Těsné nebo volné, toť otázka!

Cyklistické šortky nebo cyklistické šortky? Jak se od sebe liší a který z nich bude nejlepší? Pokud hledáte odpovědi na tyto otázky, jste na správném místě! Přečtěte si naše srovnání a zjistěte, které vám poskytnou největší pohodlí a svobodu při jízdě na kole.

Jaké jsou výhody a nevýhody každého z těchto řešení?

Cyklistické šortky mohou být upnuté, typicky sportovní, vyrobené nejčastěji z lycry nebo volnější, které nepřilnou k tělu. Těmto volnějším se familiérně říká cyklistické kraťasy, které budou lepší pro milovníky závodní cyklistiky a pro lidi, kteří ocení spíše rekreační ježdění. Někteří cyklisté po nich sahají i proto, že se v upnuté verzi kraťasů necítí pohodlně. Ty však díky tomu, že perfektně přilnou k tělu cyklisty, budou perfektní pro lidi, kteří ocení ten nejvyšší komfort a pohodlí při jízdě, protože jsou prostě jako druhá kůže. Zajímavé je, že jiným názvem pro cyklistické šortky jsou cyklistické šortky nebo cyklistické šortky a mohou zlepšit aerodynamický odpor cyklisty!

Některé modely mají i cyklistické vložky, které jsou vyrobeny z materiálů různé hustoty – umožňují zvýšit komfort jízdy při dlouhých trasách nebo intenzivních trénincích. Typy vložek probereme níže při popisu cyklistických šortek.

Cyklistické šortky jsou také k dispozici se šlemi nebo bez nich. Nejdůležitějším úkolem postroje je udržet cyklistickou vložku na stejném místě, tedy chránit nás před dalším oděrem. To ale není vše, navíc drží celý outfit na svém místě, takže se nic nehýbe a nevyhrnuje. Jsou také skvělým doplňkem celého cyklistického outfitu, často jsou cyklistická trička kratší vpředu a mnohem delší vzadu - zvýšené šortky s šlemi tak navíc chrání břicho a hrudník před větrem, což může být velmi katastrofální. Když je navíc doplníme o cyklistický dres, můžeme v teplém dni rozepnout zip a užívat si částečně zakrytý hrudník. Největší nevýhodou kraťasů s podvazky je, že se hůř svlékají než kraťasy, nemají mušku a jsou hodně vysoké, ztíží se použití toalety.

Při nákupu upnutých cyklistických kraťasů nelze zapomenout na švy – mohou se stát nejslabším místem našeho nového cyklistického oblečení. Šortky musí být šity tak, aby švy, přestože velmi těsně přiléhají k tělu, nevytvářely tlak, který může při intenzivním tréninku vést k tření. U materiálu se vyplatí podívat se na jeho gramáž – čím je vyšší, tím lépe materiál přilne k karosérii a zajistí větší efektivitu jízdy a pozitivně ovlivňuje její komfort.

Volné cyklistické kraťasy do značné míry mají speciální cyklistickou vložku, která se dá odepřít. Jde o vložku, která má zvýšit jízdní komfort, často vypadá jako samostatné slipy. Je to ideální řešení pro lidi, kteří na kole překonávají dlouhé vzdálenosti a nejsou zcela spokojeni s pohodlím svého cyklistického sedla. Při nákupu cyklistických šortek stojí za zvážení také jejich materiál, pokud jsme závodní cyklistika, měli bychom sáhnout po materiálech odolných proti poškození, které nebudou na těžkém terénu výkonnostních závodů nic hrozného.

Některé kraťasy jsou navrženy tak, aby se daly libovolně kombinovat s cyklistickými kraťasy, které lze nosit jako první vrstvu. Lidé, kteří rekreačně jezdí na kole nebo jej využívají jako dopravní prostředek, se budou v šortkách cítit lépe – umožní vám totiž volně prozkoumat okolí nebo využít nabídky nedaleké restaurace, když z kola sesednete a budete si chtít odpočinout .

Vyplatí se však pečlivě zkontrolovat model cyklistických kraťasů a k nim nabízenou vložku, protože na něm je z velké části založen komfort jízdy na kole. Některé kraťasy mají pevně nasazenou vložku a není možné ji vyměnit, když nesplňuje naše očekávání. Dalším a velmi důležitým úkolem takové vložky je poskytnout dostatečné odpružení těla při jízdě a chránit zadní část těla před nepohodlím, oděrkami nebo bolestí.

Vložka na kolo?

Typy vycpávek pro volné cyklistické kraťasy - nejběžnější na trhu jsou vložky z pěny nebo pěny a gelu. Dražší, ale mnohem kvalitnější jsou vložky, které mají děrované pěny různé hustoty. Právě díky jejich speciální konstrukci zaručeně odvádíme vlhkost ven – pomáhá tak předejít nepříjemným oděrkám a ranám. Vyplatí se však vrátit k počátkům cyklistické podložky, byly kožené a navrženy téměř před sto lety a jejich původní funkcí, která nám zůstala dodnes, byla ochrana proti oděrkám. Teprve v roce 1980 Maurizio Castelli (zakladatel italské značky Castelli) představil světu syntetickou vložku. Dnes téměř každý výrobce používá při výrobě vložek syntetické materiály – pomáhají snižovat tření a zvyšují odpružení.

Italská cyklistická podložka, používaná v cyklistických šortkách, např. Kaymaq KYB-0012, určená na dlouhé vzdálenosti

Mám nosit spodní prádlo s cyklistickou vložkou?

Pod cyklistickou podložku se již nenosí spodní prádlo a to je bohužel velmi častá chyba. Vložky jsou navrženy tak, aby byly v kontaktu s pokožkou, jsou v tomto ohledu řádně testovány, mají za úkol chytat bakterie a bojovat proti tření. Pokud si oblékneme spodní prádlo, bude mezi tělem a vložkou další vrstva, která se bohužel stane útočištěm bakterií a může také způsobit pohyb vložky a bolestivé oděrky kůže.

 

Jak pečovat o cyklistické kalhoty nebo cyklistické šortky?

Po každém tréninku nebo použití kalhot by se měly vyprat, zvláště pokud mají vložku a jezdíme bez spodního prádla. Takové oblečení lze prát v pračce s použitím pracích prostředků určených na sportovní oblečení, ale i těch, které nedráždí pokožku a jsou hypoalergenní. Doporučujeme je prát ve speciálních pracích sáčcích, aby se některé z nich, například rovnátka, nezamotaly do bubnu pračky.

Už víte, jaké šortky si pro sebe vybrat? Budou to volné kraťasy nebo třeba cyklistické boty? Pamatujte, že dobře zvolené cyklistické oblečení efektivně zlepší váš komfort na kole a pozitivně ovlivní vaše sportovní výsledky. Právě od takových maličkostí začíná efektivní dosahování sportovních cílů a nastavování laťky výš a výš.

přidat komentář

Pole označená (*) jsou povinná Údaje poskytnuté ve výše uvedeném formuláři budou zpracovány v souladu s naším ZÁSADY OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ.